Aoi Hato blogja

Madarat tolláról, embert véréről

2017. március 04. 09:06 - Aoi Hato

Ami nyugaton a horoszkóp, az Japánban a vércsoport. Semmi tudományos megalapozottsága nincsen (ezt ők is tudják), de ettől még régóta tartja magát a hit, hogy a különböző vércsoportokhoz meghatározott személyiség jegyek tartoznak -- ebből következik az a szokás, hogy szeretik összevetni, mely vércsoportok melyekkel hogyan illenek össze, hogyan jönnének ki egymással.

Pl. Ilyen táblázatokat lehet találni (én is a netről szedtem az infót, ami egyáltalán nem megbízható; annyit csináltam csak, hogy lefordítottam és összeszerkesztettem; a rózsaszín betű a nő, a kék a férfi):

vercsoport-szerelem-erdekesseg.jpg

 

Éppen ezért, ha az ember anime szereplők vagy idolok adatlapját böngészi, szinte mindig megtalálható rajta ez az információ is. 

A Sailor Moon-ból Usagi pl. nullás csoportú, ami az elmélet szerint jogos, mert ő vezeti a csapatot (a nullások elvileg a legjobb vezetők)

 usagi-profile.png

Ha az ember nem veszi véresen komolyan, akkor jól el lehet szórakozni azzal, hogy áttanulmányozza a csoportokat, és megvizsgálja, vajon mennyire illik rá önmagára és az ismerőseire (már ha tudja akár magáról, akár másról ezt az adatot; ez ugyanis nem olyan könnyen kideríthető infó, mint a horoszkóp, és itthon a legtöbb ember, akit kérdeztem, nem tudta, az övé mi).
Ti tudjátok a saját vércsoportotokat? Én igen, én nullás vagyok :) Már ha ez jelent bármit is. A japán jellemzésben van ami rámillik, van, ami nem.

És hogy mégis melyik csoport milyen tulajdonságokkal rendelkezik?
Erről nagyon sok összefoglalót lehet találni a neten, én most röviden foglalnám itt össze (a példákat pedig a Narutóból vettem, mert azt sokan ismerik):

A csoport ["ei gata"]
A tipikus, japán mentalitás által elvárt viselkedés: szabálykövető, csöndes, szelíd, nem szeret eltérni a szabályoktól. Pl. Hinata, Rock Lee.

B csoport ["bí gata"]
Az A csoportellentéte: szabálykerülő, lázadó, vagány; azon kívül optimista, játékos, rugalmas. Pl. Naruto, Chouji, Kiba, Ino.

0 csoport ["ó gata"]
Vezéregyéniség; magabiztos, lendületes, ambíciózus, céltudatos, lelkesedő. Pl. Sakura, Neji, Temari.

AB csoport ["eibí gata"]
Szélsőségesen tud ingadozni az A és B spektrumán, ezért nagyon szeszélyes. Egyszerre racionális és elvont; érzékeny, ám céltudatos; távolságtartó, akár rideg is lehet. Pl. Sasuke, Itachi, Gaara, Shikamaru.

De ezeket persze ki lehet fejteni jobban is, pl. még több részlet az A személyiségről: jó házigazda, kedves, óvatos, szorgalmas, felelősségteljes, tisztaságszerető, félénk.
Ezek a tulajdonságok általában valóban együtt járnak a tipikus japán mentalitással, úgymond "egy csomagban vannak".

Ezt már én is megfigyeltem, hogy sokszor egyes személyiségjegyek nagy valószínűséggel kéz a kézben járnak más vonásokkal. Pl. a legtöbb japán nyelvet tanuló ember, akit ismertem (és sokat ismerek!) tisztelettudó, kedves, udvarias, csöndesebb, elvontabb, kreatív, érdeklődő, nyitott természet. Ez így egy gyakori "csomag". :) 
Igaz, a vércsoportok szempontjából ezek a jellemzők nem férnének bele egyik kategóriába sem egyöntetűen, mert egyszerre lehetnek A és AB típus. Arról már nem is beszélve, hogy -- mint írtam -- én nullás vagyok, szóval itt megbukott a teória.

Ezért is gondolom, hogy ez a négy kategória iszonyú kevés, hogy érdemben jellemezze az egész emberiséget. Akkor már a 12 horoszkóp -- na meg azoknak az aszcendense, holdjegye, miegymás -- sokkal részletesebb lehetőségeket ad, hogy azzal elszórakozzon az ember.

A vércsoportok témáját is mindössze ezért mondtam el nektek: hogy elszórakoztasson. :) Mennyire igaz a jellemzés rátok? Ismerőseitekre? Na és főleg: anime-és videójáték szereplőkre? Ott ugyanis a karakter kreálásnál sokszor bejátszik, hogy az alkotó választ egy vércsoportot -- mint egyfajta archetípust --, és ahhoz formálja a szereplőt. Így ha egy szereplőnek csak a vércsoportját látjátok, már úgy is nagyban alkothattok a viselkedéséről fogalmat. :)

Na és amit főleg ajánlok nektek, az egy nagyon aranyos manga sorozat (igazából manhwa, mert koreiai, de a linken angolul olvasható), ami rövid fejezetekben mutatja be a különböző vércsoportok személyiségét azon keresztül, hogy mindenféle helyzetben hogyan viselkednének.

Ízelítőként pár oldal abból a részből, ami óvodás korukban mutatja meg a típusokat:

Óvónő: Ne lépjétek át a vonalat!
0 csoport: Miért?
vercsoport-comic-1.png


A csoport: nem lépi át a vonalat.

vercsoport-comic-2.png

 

0 csoport: Megvárja, hogy az óvónő elmenjen, és akkor lépi át.

vercsoport-comic-3.png

 

B csoport: már rég átlépte.

vercsoport-comic-4.png

 

AB csoport: beárulja az óvónőnek, hogy kik lépték át.

vercsoport-comic-5.png

 

Mikor mind együtt vannak, az így néz ki:

vercsoport-comic-6.png

És még youtube-os rajzfilm verzió is tartozik hozzá :D Sajnos felirat nincs hozzá (csak kínai), de a képekből, gesztusokból így is sok minden átjön.

Az első epizód:

 

Felhasznált források és egyben ajálott linkek:

http://www.issendai.com/rpgs/takemywings/bloodtypes.htm

https://www.japantoday.com/category/lifestyle/view/the-importance-of-blood-type-in-japanese-culture

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aoi-hato-blogja.blog.hu/api/trackback/id/tr6712272081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása